Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- 460.2 --- handelingsplannen --- methodologie --- 376 --- Handboeken
Choose an application
34 kinderen en volwassenen tussen de 6 jaar en 69 jaar geven een kijkje in hun leven met een broer of zus met een handicap, ziekte en/of stoornis, zoals de bekende Nederlandse acteur Barry Atsma. Kleurrijk en magazine-achtig vormgegeven: om in één keer uit te lezen, of er af en toe weer bij te pakken. Wat doe jij het liefst met je broer of zus samen? Hoe reageren jullie op 'vreemde' reacties? Denk jij vaak aan 'later'; of veel aan 'vroeger'? Recent onderzoek van de Belgische orthopedagoge Tinneke Moyson wijst uit dat het uitwisselen van ervaringen direct een positieve invloed heeft op hoe je je als 'brus' voelt: 'Ik ben niet de enige!' Dit boek voorziet hierin - en meer: negen thema's bieden (nieuwe) inzichten. Een onmisbaar boek voor brussen, ouders, en alle (professioneel) geïnteresseerden. Met belangrijke tips voor brussen, en hun ouders!
Social policy and particular groups --- personen met een mentale beperking --- kinderen met een beperking --- broers en zussen --- autisme --- andersvaliden
Choose an application
'Azuur is bijzonder' is een boekje dat geschreven is voor iedereen die leeft met een beperking. Mensen staren je aan en het lijkt wel of iedereen alleen maar oog heeft voor wat er niet is of anders is! Dit boekje kan helpen om het te begrijpen en te kijken naar het mooie en het bijzondere dat er wel is!
Choose an application
Sarah De Keyser vertelt het verhaal van het leven met haar zoontje Nyo. Hij heeft een autismespectrumstoornis (ASS), wat zorgt voor de nodige moeilijkheden in het gezin, op school en daarbuiten. Sarah beschrijft haar dagelijkse zoektocht naar antwoorden en de juiste hulp voor haar zoon, terwijl ze strijdt voor meer begrip van de buitenwereld voor zijn situatie.Ook haar eigen moeilijkheden, in haar relatie, als ouder en als persoon, komen op een eerlijke manier aan bod. Een theoretisch luik, waarin autismespectrumstoornissen op een duidelijke en vlot leesbare manier uitgelegd worden, kadert het autobiografische verhaal van Sarah en Nyo. Die achtergrondinformatie is essentieel voor een goed begrip van autismespectrumstoornissen.https://www.politeia.be/nl/publicaties/155233-anderss+jonge+kinderen+met+autisme
462.4 --- autisme --- Age group sociology --- Social policy and particular groups --- autismespectrumstoornis (ASS) --- kinderen met een beperking --- Autisme --- Kinderen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis --- UCLL
Choose an application
Toen het jongste zoontje van Eva Van der Linden zich vragen begon te stellen over het 'anders zijn' van zijn oudere broer, ging hun moeder op zoek naar ervaringsverhalen en tips van andere brussen (broers en zussen) van kinderen met autisme. Die informatie bleek niet gemakkelijk te vinden en ze besloot zelf materiaal te verzamelen. In Tussen trots en ergernis brengt zij de getuigenissen bijeen van 22 mensen, tussen 8 en 43 jaar oud, die een broer en/of zus met autisme hebben. Het werd een reis doorheen gevoelens van trots, bewondering, aanvaarding, onzekerheid, bezorgdheid, onbegrip, ergernis. De getuigenissen zijn openhartig, soms hard, vaak ontroerend. En altijd met concreet bruikbare tips vanuit de eigen ervaringen. Geen pasklare oplossingen voor elke situatie, wel een aanrader voor wie niet altijd raad weet met wrijvingen tussen een kind met autisme en zijn brussen. Over het autisme van haar oudste zoon schreef Eva Van der Linden eerder Zoon met een gebruiksaanwijzing. "Omgaan met autisme is niet altijd gemakkelijk, maar door de vele beklijvende getuigenissen kan dit toegankelijke boek voor 'brussen' een inspiratiebron zijn en een nieuwe denkwijze creëren."
Autisme --- Gezinnen --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Orthopedagogics --- autisme --- kinderen met een beperking --- broers en zussen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Gezin --- Geschiedenis --- Thuiszorg --- Atlas --- Museum --- Ouderenzorg --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen
ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblematiek --- Ergotherapie --- 615.8 --- 605.32 --- ergotherapie --- kinderen --- hulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ontwikkeling --- ontwikkeling. --- Ontwikkeling. --- orthopedagogiek --- snoezelen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- basale stimulatie --- Ergotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2014 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische modellen --- Ontwikkelingsprobleem --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Kinderen met een beperking willen hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en volwassenheid. De nood aan ondersteuning blijft dan ook bestaan.Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen. Basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening vertrekt vanuit het Person Environment Occupation-model. De nadruk ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om die mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel.Dit boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo krijgt de ergotherapeut een basis om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega?s.De auteurs hebben dit boek verrijkt met duiding, extra informatie, casussen en oefeningen in de digitale leeromgeving Sofia. Je vindt er ook referentiefiches van de ontwikkelingsproblemen. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Het maakt deel uit van de ergotherapie-reeks, samen met Ergotherapie in de gerontologie (L. De Coninck, 2013), Ergotherapie in de geriatrie (K. Geenen, 2018) en Ergotherapie in de fysieke revalidatie (A. Dejager, L. Debackere, G. Steyaert, 2018).
Physiotherapy. Alternative treatments --- kinderen met een beperking --- ontwikkelingsstoornissen --- ergotherapie --- hulpverlening --- ontwikkelingsproblemen --- 605.32 --- Fysiotherapie. Alternatieve geneeswijzen --- Ergotherapie. --- Ergotherapy --- Ontwikkelingsstoornissen --- Ergotherapie --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen --- Cursus bachelor in de Ergotherapie --- ergotherapeutische modellen --- PXL-Healthcare 2019 --- PXL-Handboeken --- Ontwikkelingsprobleem --- Bachelor in de ergotherapie
Choose an application
Hoewel autisme een veel besproken onderwerp is, weten vele mensen niet wat de stoornis precies inhoudt. Bovendien is er over het algemeen weinig aandacht voor de bijkomende problemen, zoals de motoriek, de zintuigen en de cognitieve aspecten, die een rol spelen bij autisme. Hierdoor stuiten kinderen met autisme op onbegrip. Niet alleen voor het kind zelf, maar ook voor de ouders, is het moeilijk om tegen de menigte op te boksen.Doelbewust is dit boek beknopt gehouden, want het is bedoeld voor lezers voor wie autisme grotendeels of helemaal onbekend is. Eerst legt de auteur uit wat autisme is, daarna behandelt zij drie praktische gebieden waarop kinderen met autisme moeilijkheden ondervinden: zelfredzaamheid, productiviteit en ontspanning. Afhankelijk van de oorzaken voor die problemen worden, met vele voorbeelden, oplossingen beschreven die bruikbaar zijn in de praktijk. Dit boek licht ook toe hoe belangrijk het is dat kinderen met autisme de kans krijgen zich te ontwikkelen op een manier die bij hen past.
Physiotherapy. Alternative treatments --- autisme --- orthopedagogiek --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- ergotherapie --- Social policy and particular groups --- autismespectrumstoornissen --- Autism in children --- Occupational therapy for children --- Autistic children --- Rehabilitation --- Autisme --- Ergotherapie --- Onderwijspsychologie --- Kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Om zich op een positieve manier te kunnen ontwikkelen hebben kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs gepaste begeleiding en zorg nodig. Daarvoor is het van groot belang dat schoolbesturen, leerkrachten en interne begeleiders een visie ter ondersteuning formuleren en toepassen. Dit boek biedt concrete handvatten om met de ontwikkeling van zo’n visie aan de slag te gaan. Hierbij gaat ruime aandacht naar de relatie tussen onderzoek en praktijk. De ondersteuning van deze kinderen en hun ouders stoelt op drie pijlers: de vroegsignalering van onderwijsleerproblemen, de waarborging van de positieve effecten van inclusief onderwijs en het mogelijk maken van sociale integratie in de klas en daarbuiten. Jeugdhulp en passend onderwijs moeten worden verbonden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen kinderen, veel waarde wordt gehecht aan de participatie van ouders en vertrouwen wordt gegeven aan de deskundigheid van de leerkracht.
buitengewoon onderwijs --- kinderen met een beperking --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Passend onderwijs --- Inclusie --- 462.4 --- autisme --- Orthopedagogics --- Orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Inclusief onderwijs --- Kind met een verstandelijke handicap
Choose an application
Leerlingen in het basisonderwijs dansen graag. Dans sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Door te dansen zetten ze hun lichaam in als instrument om ideeën, ervaringen en gevoelens vorm te geven. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. Met DANS! ontdek je de mogelijkheden van dansonderwijs en leer je deze te ontwikkelen en toe te passen in je eigen lessen.DANS! is het eerste handboek dat wettelijke kaders, onderzoeksresultaten, beleidsvorming en jarenlange ervaring vertaalt naar een praktisch leermateriaal. Deze derde druk is grondig herzien en sluit volledig aan op de kerndoelen primair onderwijs en de kennisbasis dans en drama. Het centrale didactische uitgangspunt van DANS! is ?leren door doen?. Dit geldt voor de leerling, maar ook voor de leraar. Die vindt in dit handboek een schat aan informatie over dansonderwijs: de contexten van dans, dansdoelen, dansontwikkeling en het creatieve proces. Maar de leraar wordt vooral ook uitgenodigd om met deze theorie aan de slag te gaan. Daartoe biedt DANS! tal van praktische hulpmiddelen, van kant-en-klare voorbeeldlessen en dansactiviteiten tot een volledig uitgewerkte leerlijn DANS!.Op de bijbehorende website staan de uitgeschreven dansactiviteiten en voorbeeldlessen dans. Je vindt er ook videofragmenten voor de lespraktijk en playlists met links naar muziekfragmenten, en aanvullend studiemateriaal.DANS! richt zich op pabostudenten en leraren in het basisonderwijs. Het handboek is ook geschikt voor studenten aan kunstvakopleidingen en opleidingen op het gebied van bewegen en sport.https://www.coutinho.nl/nl/dans-9789046908532
606.2 --- behandelingsmethodes --- samenwerking --- psychiatrie --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- LVB (Licht Verstandelijke Beperking) --- residentiële hulp --- kinderen met een beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hulpverlening --- Jongere --- dementie --- mensen met een verstandelijke beperking --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- dansexpressie --- Bewegingsopvoeding --- Basisonderwijs --- Dansen
Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|